top of page
Books

מה כל כך נורא באמנת איסטנבול? הרב יעקב יקיר מסביר

הרב יקיר ממכון תורת המדינה אמר באולפן ערוץ 7 כי אימוץ אמנת איסטנבול נועד לכפות על ישראל סל חקיקה שיגביר אלימות

ערוץ 7

ל' בניסן תשפ"ב

הרב יעקב יקיר, ראש מכון תורת המדינה, קורא לממשלה שלא לאמץ את עקרונות אמנת איסטנבול למניעה ומאבק באלימות כלפי נשים, זאת בעקבות קידום המהלך לקראת אישור על ידי שר המשפטים גדעון סער.

כזכור, בשבוע שעבר פנה סער לכנסת בבקשה להניח על שולחנה את אמנת איסטנבול כחלק מהליך אישרורה על ידי ישראל. בסוף אוקטובר 2021 התניע סער מהלך להצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול - מהלך שהגיע לאישור מועצת אירופה באחרונה. בעקבות פניית השר סער לשר החוץ יאיר לפיד - הזמינה מועצת אירופה את ישראל להצטרף לאמנה זו.

'אמנת איסטנבול' היא אמנה בין לאומית המתייחסת לתחום האלימות כלפי נשים. בחודש אוגוסט 2014 נכנסה האמנה לתוקף במספר רב של מדינות.

בשיחה עם ערוץ 7 הסביר הרב יקיר מדוע אמנה שמטרתה המוצהרת היא מאבק באלימות נגד נשים, תוביל דווקא להגברת האלימות. "אמנת איסטנבול היא אמנה בין-לאומית מיסודה של מועצת אירופה שהתחילה לנוע לפני כעשור ואושררה על ידי מדינות באירופה בשנת 2014", אמר הרב יקיר. "הכותרת שלה היא כותרת שעוסקת באלימות נגד נשים והיא בעצם באה לטפל בתופעה של אלימות נגד נשים".

"לכאורה כולנו מסכימים, הכל מצוין. מי רוצה אלימות? מי רוצה פגיעה בנשים? אבל אנחנו בתורת המדינה שעוקבים אחרי האמנה הזאת טוענים טענה כפולה ואנחנו קוראים למדינת ישראל שלא לחתום על אמנת איסטנבול", המשיך.

לדבריו, "אלימות זה נושא מאוד חמור, עצוב וכואב. האמנה הזאת לדעתנו לא תוריד את האלימות אלא גם תעלה את האלימות. כי האמנה הזאת, במשפט אחד, שמה את כולנו בתוך מגרש מלחמה שבו גברים נלחמים בנשים, כל העולם הוא מלחמת מעמדות וכשאתה מחנך ופועל לפי תפיסה כזאת האלימות רק תתגבר. לכן אנחנו קוראים לגדעון סער לא לחתום על אמנת איסטנבול, אלא לפעול למיגור האלימות במשפחה נגד נשים, נגד גברים ונגד ילדים".

"היכולת להתמודד עם האלימות היא בהעצמת המשפחה", ציין. "לא בקרב שבין נשים לגברים, אלא בשילוב ידיים בין נשים לגברים. אנחנו מאמינים שזוגיות היא ברכה. אנחנו מאמינים שאם המדינה תחנך ותתן גם תמריצים לזוגות שנישאים, לליווי מקצועי לחיי משפחה, תלמד במערכת החינוך את הערכים של אהבה, אחווה והכבוד, אני חושב שהאלימות תצומצם. זה כיוון אחר לגמרי מהכיוון של האמנה הזאת".

bottom of page